Testen bij Verantwoord Hardlopen

In News by admin

(Midden)lange afstandsatlete Susanne van Leeuwen traint onder begeleiding van coach Gert-Jan en sportfysio Twan. In onderstaande blog vertelt zij over haar ervaringen tijdens de testen in het Runlab en de begeleiding daarna.

Sinds ik loop onder de begeleiding en coaching van Gert-jan Wassink maak ik enorme sprongen. Dit komt doordat ik een schema heb dat speciaal voor mij is gemaakt en doordat ik loop binnen mijn eigen hartslagzones. Na iedere training analyseer ik hoe de training is gegaan. Denk hierbij aan de gelopen tempo’s, slaapuren, fitheid en bepaalde zaken die invloed kunnen hebben op mijn presteren. Dit alles koppel ik terug naar Gert-Jan en hier krijg ik feedback op. Deze feedback is voor mij erg prettig, want zo weet ik waar mijn valkuilen liggen, wat ik de volgende keer anders moet doen en wat er juist goed ging. Door deze goede afstemming kan een training ook heel makkelijk aangepast worden als ik bijvoorbeeld vermoeid ben, niet zo fit ben of juist extra veel energie heb. Luisteren naar je lichaam is erg belangrijk en door dit ook te verwoorden naar je coach, weet hij altijd wat er in je omgaat en hoe het komt dat je goed of minder goed presteert. Het is voor mij erg fijn dat we op deze manier met elkaar communiceren, want hierdoor ben ik veel bewuster mijn trainingen gaan analyseren. Door het vertrouwen van en in de coach wil je alleen maar meer progressie boeken en alles eruit halen wat erin zit.

Trainen op hartslag is heel persoonlijk. Het omslagpunt, de zones en de snelheden die hierbij horen is voor iedereen weer anders. Om mijn zones, omslagpunt en snelheden te laten bepalen heb ik testen op de loopband gedaan in het Runlab van Verantwoord Hardlopen in Apeldoorn. Zo heb ik eerst een anaerobe drempel berekening gedaan om mijn omslagpunt te berekenen. Gert-Jan neemt om de 6 minuten wat bloed af (lactaatmeting) om goed en nauwkeurig te kunnen meten. Het omslagpunt is het moment waarop je van maximale zuurstof opname naar zuurstof schuld gaat in je lichaam. Uit deze test kan vervolgens een mooie zone-indeling gemaakt worden. Nu ik de anaerobe drempelmeting een keer gedaan heb en mijn hartslagzones bekend zijn, kan ik samen met Gert-Jan en Twan met een Zoladztest mijn ontwikkeling monitoren. Deze Zoladztest geeft aan welke zones er goed ontwikkeld zijn en welke zones minder goed. Hierdoor kunnen we zien of de trainingen aanslaan en of er eventueel een kleine aanpassing gedaan moet worden in het schema. Aan de hand hiervan kan ik weer heel nauwkeurig gaan trainen.

Tijdens de testen werd ik goed begeleid door Gert-Jan, wat het ook prettig maakte om deze test te doen. Door mijn testgegevens te analyseren kwamen we erachter dat mijn zone 1 en 3 heel goed ontwikkeld zijn, maar dat mijn zone 2 en 4 nog wel wat meer aandacht mogen krijgen. Daarnaast konden we met behulp van sensoren ook zien hoe mijn looptechniek is en waar ik op kan verbeteren. Dit verwerkt Gert-Jan in mijn trainingsschema en ik weet weer waar ik aan kan gaan werken.

In onderstaande video zie je hoe de loopbandtest van Susanne in zijn werk ging.